Oefening 18 |
1. METAAL Inademen: moed, rechtvaardigheid. Uitademen: depressie, droefheid. |
2. WATER Inademen: zachtheid, rust. Uitademen: angst. |
3. HOUT Inademen: vriendelijkheid, vergeving. Uitademen: boosheid, woede, arrogantie. |
4. VUUR Inademen: respect, liefde. Uitademen: haat, wreedheid. |
5. AARDE Inademen: openheid, eerlijkheid. Uitademen: zorgen, piekeren, tobben. |
6. DRIEVOUDIGE VERWARMER |
De Chinese "5-klanken" -helende muziek is gebaseerd op de "5-elementen" theorie uit de traditionele Chinese kijk op gezondheidszorg. Deze muziek is gecomponeerd om de circulatie van "Chi" in het lichaam te reguleren, de functies van de interne mechanismen te verbeteren, de geestelijke conditie te versterken en de emotionele reactie te stimuleren zodat ziektes voorkomen worden en anders sneller genezen. Verschillende soorten muziek worden aanbevolen voor verschillende aandoeningen, op theoretische gronden.
Er zijn vijf basis-elementen op dit gebied: hout, vuur, aarde, metaal, water. Er zijn ook vijf interne organen in het menselijk lichaam: lever, hart, milt, longen en nieren. De vijf interne organen zijn afzonderlijk verbonden met de galblaas, dunne darm, maag, dikke darm, en blaas. Op dezelfde manier zijn de vijf interne organen verbonden met de pezen, meridianen, spieren, huid, haar en beenderstelsel. Alles te zamen genoemd de "vijf systemen". De vijf systemen corresponderen met de vijf "chaios" (openingen): ogen, tong, mond, neus en oren. De vijf "Chi": geest, verstand, kracht en wilskracht zijn besloten in de vijf "Chaios". Ze zijn individueel verantwoordelijk voor de vijf emoties: kwaadheid, vrolijkheid, bezorgdheid, melancholie en angst. De coördinatie en activiteit tussen deze vijf systemen vormen een uitgebalanceerd geheel - een perfect lichaam en een intelligent zijn. De belangrijkste fysiologische karakteristieken en chi-mechanismen van deze vijf systemen corresponderen met de vijf basiselementen. In "The Yellow Emperor's Classic of Internal Medicin" (de Gele Keizers klassieken van interne geneeskunde), een antiek medisch meesterstuk, wordt dit fenomeen als volgt beschreven: de hout-chi correspondeert met de lever; de vuur-chi met het hart; de aarde-chi met de milt; de metaal-chi met de longen en de water-chi met de nieren. Daarom hebben het Chi's circulatiemechanisme en de fysiologische functies in meerdere verschijningen.
De vijf basis elementen in het heelal, hun volgorde en stabiliteit zijn de voorlopers van de kleurrijke, vruchtbare wereld: de coördinatie, volgorde en stabiliteit van de vijf elementen in het menselijk lichaam zijn de basis voor gezondheid. Ziekte is het resultaat van storingen in de chi-circulatie. Verdere psychologische en emotionele veranderingen zullen plaatsvinden tijdens het proces. Daarom is de regulatie van Chi in het lichaam een belangrijke weg naar behoud van gezondheid, leefregels en genezing.
Hoe beïnvloedt muziek de circulatie van Chi in het lichaam?1. Kung-klank
The Yellow Emperor's Classic of Internal Medicin zegt: de hemel heeft vijf klanken: Cheuh, Jyy, Kung, Sang en Yu; de mens heeft vijf organen, de hemel heeft zes regels; de mens heeft zes inwendige organen. Daarom:
1. Cheuh is de klank van hout en is verbonden met de lever.
2. Cheng is de klank van vuur en is verbonden met het hart.
3. Kung is de klank van aarde en is verbonden met de milt.
4. Shang is de klank van metaal en is verbonden met de longen.
5. Yu is de klank van water en is verbonden met de nieren.
Dit verklaart de verhouding tussen de vijf klanken, de vijf interne organen en de vijf bewegingen van Chi. De vijf klanken van de traditionele Chinese muziek zijn: Cheuh, Jyy, Kung, Shang en Yu. Maar muziek is niet opgebouwd uit één enkele klank, net zomin als Chi in één beweging iets teweeg kan brengen. Als een bepaalde klank de centrale klank wordt en op een muzikale manier omgeven wordt door andere klanken in een bepaalde frequentie en combinatie dan wordt één geheel gecomponeerd. Als Cheuh, Jyy, Kung, Shang en Yu de belangrijkste klanken zijn dan worden vijf muziekstukken in verschillende klankhoogten gemaakt. Ze zijn genoemd : Cheuh-klank, Jyy-klank, Kung-klank, Shang-klank en Yu-klank melodieën.
De akoestische effecten van deze vijf soorten muziek in hen vijf verschillende klanken veroorzaakt de verschuiving van Chi in het lichaam en wel de bevrijding van hout-chi, de opkomst van vuur-chi, de stabiliteit van aarde-chi, de inductie van metaal-chi en de afdaling van water-chi. De organen waarop zij invloed hebben zijn op de lever, het hart, de milt, de longen en de nieren. Hun invloed op de organen en de Chi resulteren in een verbeterde psychologische conditie en activering van de emotionele stabiliteit. Deze op hun beurt zullen de functie van de interne organen reguleren. Daarom ligt de theorie van helende muziek in de vijf klanken. Op deze basis wordt specifieke genezende muziek voorgeschreven bij een bepaalde aandoening.
De vijf elementen worden beïnvloedt door negatieve en snelle veranderingen; genezende muziek in de vijf klanken wordt verdeeld in Tai (snelle veranderingen), Shao (negatieve veranderingen) en Cheng (corrigerend). De Tai manier functioneert bij wegstromen, afvoeren. De Shao manier werkt bij aanvulling, vermeerdering en de Cheng manier (deze vijf albums in series behoren bij de Cheng-methode) werkt bij balancering Yin-Yang. De functies en bijpassende organen van deze vijf Cheng-methode albums zijn:
Introductie van de componist:
Shyr, Feng, gepromoveerd in 1953 bij het Shanghai Muziek College. Hij hield zich bezig met componeren, synchronisatie, dirigeren en muziekstudies. De heer Shyr is een van degenen die een pionier was bij het bestuderen van muzikale therapieën op het vasteland van China. Hij was de muzikale adviseur van het "China Rehabilitation Research Center" en het "Beijing Ann-Ting Ziekenhuis". Vele jaren lang heeft hij zich ingespannen om de vijf-klanken muziektherapie die gebaseerd is op de traditionele Chinese medische grondslagen meer bekendheid te geven.
Introductie van de specialist van de Chinese medische Theorieën: Hau, Wan-Shang is in 1944 geboren in een traditioneel Chinees artsen gezin. Hij promoveerde in 1970 in Beijing. Hij is als professor verbonden aan de Chinese medische universiteit en vice-coördinator van het Onderzoeks- en Instructiecentrum van de Chang-Han Theorie bij die universiteit. Hij is gespecialiseerd in Chinese medische theorieën, de Shang-Han-Theorie en in de ziekenhuispraktijk. Hij wijdt zich aan het bestuderen en toepassen van traditionele Chinese geneeswijzen en gezondheidszorg benaderingen. Hij heeft vele dissertaties gepubliceerd en universitaire conferenties gehouden over de interpretatie van de Shang-Han theorie. Tevens heeft hij vele lezingen gehouden over de vijf-klanken geneeskundige principes en de vijf elementen theorie in de Chinese geneeskunde. Reeds vele jaren heeft hij de traditionele Chinese geneeswijzen zonder voorbehoud bestudeerd en bepleit.
Oefening:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Terug naar "Tai Chi" startpagina |