Oefening 29
"Tai Chi Sprookje"

Toen de kikker uit de sloot sprong stond daar de Gouden Haan op n been en het Wilde Paard dat met zijn manen wappert zag de Witte Kraanvogel die met zijn vleugels klappert en de Slang die over de grond kruipt zei: "Pak het Vogeltje bij de staart en wuif met de Handen de Wolken weg (3x) en Omhels de Tijger en Keer Terug naar de Berg want lieve mensen "daar" komen we allemaal vandaan."

Beginstand:
Ga staan met de hielen aan elkaar en de tenen iets uit elkaar. Zak licht door de knien en stap met de rechter voet uit tot heup dan wel schouder breedte.


De Kikkerschop:
Verplaats het gewicht naar je rechterbeen, de linkerpols komt onder de rechterpols, til je linker knie op, draai de polsen door om te openen, de linkerhand steekt dan naar voren en de rechterhand zijwaarts in een rechte lijn met de schouder, het linkerbeen schopt uit waarbij de nadruk van de schop in de hiel ligt.
Keer terug, het linker onderbeen zakt weer terug en de handen sluiten zich en bevinden zich boven de knie en de voet keert terug op de grond.


De Gouden Haan:
Dan maakt de linkerhand een klein cirkeltje zodat de handpalm weer naar beneden wijst en de rechterhand neemt de rechterknie op. Dan zakt de rechterhand en knie weer voor de helft terug en de linkerhand maakt nu een grote cirkel zodanig dat er een bal tussen de handen ontstaat.


Het Wilde Paard:
Draai het bekken zodanig dat de rechtervoet in een hoek van 90 staat ten opzichte van de linker. Stap uit en verplaats het gewicht met je bekken. Gelijktijdig gaat je rechterhand uit naar voren en je linker naar beneden. Waarbij de linkerhandpalm naar beneden wijst.


De Witte Kraanvogel klappert met zijn vleugels:
Dan trek je je linkerbeen bij en sluit met de hiel aan de rechterhiel aan. Het gewicht komt in je linkerbeen en je rechtervoet zet je op de bal neer. De rechterhand is dan boven de rechterknie en de linkerhand bevindt zich schuin voor het hoofd. Zet de rechtervoet weer vol op de grond en breng het gewicht erin en dan komen de handen met een grote boog rechts naast je. Let op dat het het bekken is wat draait. Draai terug zodat de handen weer frontaal komen en draai de rechtervoet mee zodat die ook weer naar voren is gericht.


De Slang:
De linkerarm is dubbel gevouwen met een hangende hand. De arm is op schouderhoogte. De rechterarm is dubbel gevouwen en heeft een staande hand en is op buikhoogte en de vingers liggen iets op elkaar. Je zakt wat verder door in het linkerbeen en stapt met het rechter uit. De armbeweging loopt gelijk op. Je linkerhand gaat met de vingers bij een als een haak hand uit naar achter en je rechterhand gaat geopend naar beneden. Draai dan je rechtervoet open en verplaats het gewicht naar rechts, kantel je bovenlichaam en neem je linkerbeen mee tot je aansluit en de rechterhand rust dan op de linker.


Pak het Vogeltje bij de staart:
Stap met je linkerbeen uit. De armen volgen en draai je rechtervoet naar binnen zodat die weer naar voren wijst.




Wuif met de Handen de Wolken weg (3x):
Zet je rechterhand met de palm naar buiten neer op borst hoogte en de linkerhandpalm is omhoog gericht voor de buit. Het bekken verplaatst zich naar rechts, de handen gaan mee en het linkerbeen sluit aan. Het bekken verplaatst zich naar links, de handen gaan mee en het rechterbeen stapt uit de beweging en herhaalt zich.


Omhels de Tijger:
Komend vanuit de 3e wolkhand als links is bij getrokken. Zet het linkerbeen weer naar achteren en de handen liggen om de kop van de tijger. Links ligt boven op zijn kop en de rechterhand houdt hem van onderen vast om hem onder zijn kin te krabben.


Keer Terug naar de Berg:
Het linkerbeen komt weer naast het rechter. De rechterhand komt met de vingers tegen die van de linker aan. Samen komen beide handen op het centrum in de buik te liggen. De handen komen weer naast je en het rechterbeen sluit weer aan.





Oefening: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32

Terug naar "Tai Chi" startpagina