Oefening 28
Ba Duan Jin (De Acht Brokaat Oefeningen)

Dr. Josephine ZŲller
DE TAO
VAN LEVENSKRACHT
De Chinese weg van innerlijke geneeskunst



Ba Duan Jin, de Acht Borduursels of de Acht Brokaat Oefeningen is een serie van acht oefeningen. Hij is gecreŽerd door maarschalk Yeuh Fei (1103-11420 om de gezondheid van zijn soldaten te verbeteren. Oorspronkelijk waren er twaalf oefeningen. De naam Ba Duan Jin kan ontstaan zijn omdat de oefeningen geborduurd op brokaatstof zijn overgeleverd maar ook omdat men de oefeningen zo kostbaar, veelkleurig en elegant acht dat men ze naar brokaat heeft vernoemd.

Er zijn in de loop van de tijd verschillende versies van Ba Duan Jin gecreŽerd, zowel zittend als staand. De basisprincipes van alle versies zijn gelijk. Ze volgen zorgvuldig het principe van Yin en yang. Dit vindt men terug in de beweging: uitgaande en terugkerende beweging, het spannen en weer ontspannen van spieren.

Beweging en ademhaling zijn met elkaar verbonden. Dit helpt om uiterlijke beweging en innerlijke beweging (de aandacht bij de beweging) met elkaar in harmonie te brengen.


De werking van Ba Duan Jin op lichaam en geest.
Ba Duan Jin is veel meer dan het uitvoeren van alleen maar lichamelijke oefeningen. Door de intensie, de aandacht die aan de beweging geschonken wordt doet Ba Duan Jin veel meer. Het heeft zijn uitwerking op het lichaam maar ook op het innerlijk, de geest. Niet alleen het lichaam wordt soepeler en krachtiger, ook de geestkracht zal versterkt worden.

De Acht Brokaatoefeningen hebben ieder een eigen uitwerking op lichaam en geest. Als u de oefeningen langere tijd elke dag uitvoert, zult u dit vanzelf ervaren. Maar voor ieder zal zich dat op een eigen manier uiten. M.a.w. niet iedereen zal er hetzelfde bij voelen.


Het bewegen bij Ba Duan Jin.
De Uitgangspositie
∑ Zet de voeten evenwijdig op schouderbreedte naast elkaar en de tenen naar voren gericht.
∑ Of in Ma Bu, de paardezitstand: benen wijder uit elkaar en de voeten naar voren gericht.
∑ De heupgewrichten ontspannen houden en het bekken iets naar voren kantelen zodat je staartbotje naar beneden gericht is.
∑ De wervelkolom rechtop houden alsof er aan de kruin van het hoofd een koordje zit dat het hoofd omhoog houdt en waardoor de rug en nek iets gestrekt worden.
∑ De schouders zijn ontspannen.
∑ De armen hangen losjes langs het lichaam.
∑ De handruggen zijn naar voren gericht.
∑ De vingers lichtjes gespreid.

Het bewegen Voer de bewegingen zacht en langzaam uit. De bewegingen worden met zo min mogelijk inspanning uitgevoerd. Natuurlijk zullen in de bewegingen spieren gespannen en ontspannen worden maar laat dit uit de beweging komen en niet doordat spieren echt bewust aangespannen worden. Gebruik alleen die spieren die nodig zijn voor het uitvoeren van de beweging. Let er bijv. op dat de schouderspieren niet onnodig aangespannen worden.

Als je de armen heft, doe het dan alsof ze op wolken gedragen worden, alsof ze vanzelf omhoog drijven. Als de armen wegdrijven van de romp strek ze dan niet volledig maar hou de ellebogen lichtjes gebogen. Door deze punten in acht te nemen zul je merken dat de spieren en gewrichten beweeglijker en krachtiger worden.
Beweeg langzaam, alsof het een vertraagde opname is. Neem de tijd om de oefening rustig uit te voeren. Hierdoor kun je de aandacht beter bij de beweging houden en voel je duidelijker wat er in het lichaam gebeurt. Ook ben je je beter bewust van het contact met de grond. Je zult merken dat de uiterlijke beweging zich innerlijk voortzet.

Belangrijk is dat je alle spanning die je in je lichaam voelt tijdens het bewegen probeert los te laten. Gebruik de beweging hiervoor. Stel je voor dat eventuele spanning oplost als je je spieren in de oefening weer ontspant, als je weer terug komt in de grondhouding of dat de spanning met de ademhaling naar de grond of via je mond naar buiten stroomt.
Het is goed mogelijk dat door het beoefenen van Ba Duan Jin bepaalde spieren gevoelig worden. Dit komt doordat je je bewust wordt van de spanning in de spier. Met name schouder- en nekspieren kunnen (hoeft natuurlijk niet) pijnlijk worden. Deze pijn zal verdwijnen als de spanning in die spieren verdwijnt.

De ademhaling
Bij de oefeningen staat een ademhalingspatroon. Als het lastig is om dat te volgen vergeet het patroon dan, maar vergeet niet te ademen. Voordat je de ademhaling eventueel bij de oefening betrekt is het goed om eerst de bewegingen te oefenen. Als het bewegingspatroon duidelijk is kun je het ademhalingspatroon zoals dat bij de oefeningen beschreven is, erbij betrekken. Misschien zul je dan merken dat min of meer onbewust de ademhaling op de juiste manier met de bewegingen meegaat.

Adem rustig en gelijkmatig. Adem naar de buik toe alsof je je buik en bekken met adem vult. Adem niet meer lucht in en uit als in de normale ademhaling maar adem in een rustiger tempo in en uit. Laat de adem min of meer vanzelf naar binnen en buiten stromen m.a.w. forceer de ademhaling niet. Adem ontspannen.
In Ba Duan Jin begin je in de eerste beweging van de oefening met een inademing. Bewegingen van je af corresponderen meestal met een uitademing, bewegingen naar je toe met de inademing. Op de laatste beweging adem je uit.



Volgende





Oefening: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32

Terug naar "Tai Chi" startpagina